Lukuaika: Koulun yhteisöllisyys teki vaikutuksen

Koulun yhteisöllisyys teki vaikutuksen

 

Monet Aurinkorannikolla asuvat suomalaiset ovat epäilemättä tottuneet siihen, että paikalliset ovat kiinnostuneita suomalaisesta koulujärjestelmästä. Onhan pohjoinen koulumalli johtanut jo pitkään erinomaisiin tuloksiin niin PISA-testissä, kuin – mikä paljon tärkeämpää – lasten ja nuorten oppimisessa.

Myös suomalaista mediaa koulun toiminta ainakin ajoittain kiinnostaa. Milloin mistäkin syystä.

Tänä syksynä kiinnostusta tuntuu taas olevan. Jopa siinä määrin, että kun sovimme rehtori Saara Ikosen kanssa tapaamista, niin joudumme vähän luovimaan muiden mediakiireiden keskellä. Tapaamistamme edeltävänä päivänä koululla kävi Helsingin Sanomien toimittaja ja seuraavalla viikolla paikalle on tulossa Espanjan yleisradion RTVE1-kanavan Comando Actualidad -ohjelman toimittaja Mario Montero kuvausryhmän kanssa.

- Mainos -

– Espanjan TV:llä on tekeillä reportaasi erilaisista kouluista ja koulutusjärjestelmistä. Meidän kouluumme he haluavat tulla selvittämään mikä on suomalaisen koulujärjestelmän menestyksen salaisuus, Saara Ikonen kertoo.

– Heiltä tuli aikamoinen litania kysymyksiä joihin he haluaisivat vastauksia. He haluavat tietää mm. miksi me olemme vuodesta toiseen niin hyviä PISA tutkimuksessa, miksi Suomessa opettajan ammatti on niin arvostettu ja haluttu, miksi Suomi on yksi maailman onnellisimpia maita ja niin edelleen.

Melkoisia kysymyksiä, mutta löytyykö niihin vastauksia?

– Minun mielestäni opettajan työn korkea arvostus ja opettajien erinomainen motivaatiotaso on isolta osalta suomalaisen opetussuunnitelman ansiota. Siinä pääsee todella toteuttamaan opettajuutta. Toiminta ei ole ylhäältäpäin määrättyä autoritaarista, että opettajat vain suorittavat tietyt asiat luokassa, vaan opettajalla on paljon valtaa opetuksen toteuttamisessa.

Näitä vapauksia edelleen päällämme makaava koronapilvi tietysti rajaa melkoisesti, mutta Ikosen mukaan suomalaisen koulun opettajat ovat valmiina ja odottavat jo malttamattomina, että rajoitusten helpottaessa pääsisivät jälleen entistä paremmin toteuttamaan monimuotoista opetusta.

Espanjakaipuu

Saara Ikonen tuli Aurinkorannikon suomalaiseen kouluun vuoden mittaisen viransijaisuuden myötä, kun koulun rehtori Maarit Paaso päätti pitää vuoden toimivapaan opintojen parissa. Syitä ja houkutuksia Ikonen listaa useita.

– Olen ollut Suomessa koulun johtotehtävissä, apulaisrehtorina ja rehtorina yksityiskoulussa toistakymmentä vuotta ja tulin tänne Helsingin Uudesta yhteiskoulusta, jossa on sekä yläluokat että lukio. Tätä myötä olen jonkinlainen yksityiskouluaktiivi. Tällaisen koulun johtaminen on arvokas lisä omaan kokemuspankkiini.

- Mainos -

Myös ajoituksen suhteen asiat osuivat nyt mukavasti kohdalleen.

– Tyttäreni aloitti tänä vuonna lukiossa. Hänellä on paikka Helsingin Sibelius-lukiossa, jonne hän aikoo ilman muuta tämän vuoden jälkeen mennä. Mutta koska lukion ensimmäinen vuosi on samanlainen kaikissa lukioissa, nyt oli mahdollisuus myös hänen aloittaa lukio-opinnot täällä ja siirtyä sitten ensi vuonna Sibelius-lukioon.

Kuten monessa muussakin perheessä, myös Saara Ikosen perheessä korona-aika on tuonut elämään etätyöt.

– Korona-aika pakotti mieheni etätöihin, ja positiiviset kokemukset siitä mahdollistivat myös hänen osaltaan tänne Aurinkorannikolle muuton. Työt hoituvat myös täältä.

Iso osa yhtälössä on myös se, että Saara Ikonen on asunut Espanjassa ennenkin.

– Asuimme Granadassa vuonna 2003 ja opiskelin silloin Granadan yliopistossa taidehistoriaa ja historiaa.

Sitä kautta Ikoselle on jäänyt talteen sujuva espanjankielen taito, mutta myös jotain muuta.

– Kun olet kerran asunut Espanjassa, niin kyllä tietty espanjakaipuu jää elämään.

- Mainos -

Koulun merkitys

Vaikka Saara Ikonen on ehtinyt johtaa Aurinkorannikon suomalaista koulua vasta vajaat pari kuukautta, on sen merkitys käynyt hänelle kirkkaan ilmeiseksi jo nyt, ja kuva kirkastuu entisestään koko ajan.

– Joka päivä jaksan sanoa siitä miten tärkeä tämä koulu selvästi on sekä näille lapsille ja nuorille, mutta myös koko perheille ja ihan suomalaisyhteisöllekin.

Ikosen puheissa vilahtaa usein sana verkosto. Olipa kyse sitten sosiaalisesta tai ammatillisesta verkostosta, täällä monet elävät tuhansien kilometrien päässä ainakin osasta noita verkostojaan. Tässä suhteessa hän uskoo voivansa tuoda myös uutta vahvistusta koulun henkilökunnalle.

– Pystyn tuomaan mukanani omat yksityiskouluverkostoni, luomaan opettajille verkostoja Suomeen, samoin koulusihteereille, taloussihteereille ja niin edelleen. Samoin haluan vahvistaa Aurinkorannikon suomalaisen koulun asemaa suomalaisten yksityiskoulujen verkostossa.

Vaikka rehtorin viransijaisuus on vasta aluillaan, on Saara Ikosella jo hyvä näkemys siitä, mitä hän haluaa viedä mennessään takaisin Suomeen.

– Täällä on aivan ihanasti järjestetty yhteisöllisyys, opiskelijan tuli ja hyvinvointi. Enkä tarkoita pelkästään oppilashuoltoa, vaan koko koulun yhteisöllisyys. Sen haluan viedä mukanani Suomeen.

Kuka?

  • Saara Ikonen
  • 45 vuotta
  • Kotoisin Ylöjärveltä, asuu Helsingissä
  • Perheeseen kuuluu mies, kaksi lasta ja koira
  • Suomalaisen koulun vs. rehtori
  • Harrastaa mm. pyöräilyä ja snorklausta

Janne Leipijärvi

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Sää
Mainos
Viikon kysymys

Mikä on paras kesälomakuukausi?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...