Lukuaika: James Bondin jäljillä Aurinkorannikolla

James Bondin jäljillä Aurinkorannikolla

Pirita Maunula ja Mika Hyyrynen ovat jo vuosia seikkailleet 007-agentti James Bondin askelissa eri puolilla maailmaa. Äskettäin he tekivät kahdeksan päivän matkan Aurinkorannikolle.

Kyllä vaan, totta se on. Espanjan rannikolta löytyy sekä Bond-elokuvien kuvauspaikkoja että Bond-kirjoissa mainittuja paikkoja.

007 Travelers lähti tutkimusretkelle, ja Finnairin iltalennolla saimme ihailla auringonpimennystä ennen laskeutumista keskiyön jälkeen Málagan lentokentälle.

Konnat Rondassa

Ensimmäinen yö meni Málagan lentokenttähotellissa, josta ponnistimme pirteinä aamulla matkaan autovuokraamoa kohti ja otimme suunnan Rondan kautta kohti Cádizia. Muutama kuva jylhästä Rondasta riitti tällä erää (Rondakin on mainittu Raymond Bensonin suomentamattomassa 007-romaanissa ”DoubleShot” (2000), mutta vain konnat käväisevät pikaisesti Rondan maisemissa, Bond itse siellä ei pysähdy).

- Mainos -

Costa de la Luz, valon rannikko aukeni edessämme ja saavuimme Cádiziin, joka vuoden 2002 Bond-elokuvassa ”Kuolema saa odottaa” (Die Another Day) ei pääse esittämään itseään, vaan Kuubaa! Tuotannollisista syistä kuvaaminen Cádizissa tuli halvemmaksi kuin tuotannon vieminen Kuubaan asti. Mutta Cádizhan käy täydellisesti Kuubasta. Hienoilla pienillä lisätyillä yksityiskohdilla elokuvaa katsova ei tiedäkään, ettei ole itseasiassa Kuubassa.

Kuolema sai odottaa Caletassa

”Kuolema saa odottaa” -elokuvan ehkä tunnetuin kohtaus on, kun Bond-tyttö Jinx (Halle Berry) nousee merestä. Kohtaus on kuvattu Caletan kauniilla rannalla, johon kuvauksia varten oli rakennettu rantabaari, jota valitettavasti enää ei ole.

Rannalta näkyy myös konna Alvarezin DNA-klinikka, joka elokuvassa sijaitsi Los Organosin saarella. Kuvauspaikkana käytettiin San Sebastianin linnoitusta, johon pääsee kävellen Caletan rannalta.

Cádizista on lyhyt, alle tunnin ajomatka Rotan kaupunkiin, josta löytää lisää kaunista Costa de la Luzin rantaa. John Gardnerin kirjoittamassa Bond-kirjassa ”007 Voita tai kuole” (Win, Lose or Die) vuodelta 1989, Rota mainitaan lyhyesti Bondin vieraillessa sen amerikkalaisessa sotilastukikohdassa.

Gibraltarilla vaaran vyöhykkeellä

Rotasta matkamme jatkui kohti etelää ja Espanjassa paljonkin keskustelua aiheuttavaan Britannian merentakaiselle alueelle eli Gibraltarille. Gibraltarin 33.000 ihmisen lisäksi elokuun alussa paikalla oli monen monta turistia. Meidän autovuokraamomme ei antanut viedä autoa Gibraltarille, joten jätimme sen Espanjan puolelle La Linean parkkialueelle, ja ylitimme rajan apostolin kyydillä matkalaukkuja perässä vetäen.

007 seikkaili Gibraltarilla vuonna 1987 ilmestyneessä elokuvassa ”007 vaaran vyöhykkeellä” (The Living Daylights). Timothy Daltonin esittämä Bond joutuu sotilasharjoituksessa tunkeutumaan laskuvarjolla hypäten Gibraltarille. Harjoitus muuttuu kuitenkin todelliseksi seikkailuksi, kun KGB:n agentti alkaakin jahdata Bondin agenttitovereita. Bond yrittää saada KGB-agentin kiinni hurjassa takaa-ajossa, joka alkaa Gibraltarin vuoren huipulta ja jatkuu alaspäin pitkin kapeita vuoristoteitä. Bondin hommia vaikeuttaa se, että suurimman osan ajasta hän on takaa-ajettavan agentin jeepin katolla!

- Mainos -

007 Travelers seurasi auton ajamaa reittiä ikuistaen monet reitin varrelle osuneet kivet ja kannot!

Gibraltarilta löytyy myös Bond-kirjassa esiintynyt hotelli. Bond viettää yönsä loisteliaassa The Rock-hotellissa Raymond Bensonin ”DoubleShot” -kirjassa, joten siellähän meidänkin täytyi yksi yö viettää. Täällähän ensimmäinen James Bond-näyttelijä Sean Connerykin vietti yönsä hääseremoniansa jälkeen vuonna 1962. Connery tykästyi Gibraltariin niin paljon, että meni siellä naimisiin myös toisen kerran vuonna 1975! Myös Roger Moore on yöpynyt hotellissa ja molempien herrojen kuvat löytyvät hotellin aulan ”Wall of Famesta”.

DoubleShot Marbellassa

Takaisin Espanjaan ja nokka kohti Costa del Solia. Jatkoimme ”DoubleShot” -kirjan kohteiden parissa ja vierailimme loisteliaalla Marbella Club Hotellilla, jossa Bond-näyttelijät Pierce Brosnan ja Sean Connery ovat usein vierailleet. Myös edesmennyt Roger Moore oli klubilla tuttu näky. Me vietimme iltaa Marbellan Puerto Banús-jahtisatamassa, jonka läheisyydessä Sean Connerylläkin oli huvila kolmen vuosikymmenen ajan.

Marbella on kauniiden ja rohkeiden kaupunki; loisteliaita jahteja ja ökyautoja, tyylikkäästi pukeutuneita ihmisiä. Marbellassa pidimme Antonio Banderas-aukiosta, joka oli makuumme. Lisäksi Puerto Banúksen satamassa oli mukavia ravintoloita, joista yhdessä söimmekin maukkaan illallisen.

Matkamme päätteeksi palasimme Málagaan, jossa samaisessa ”DoubleShot” Bond-kirjassa 007 käy härkätaistelussa kuuluisalla Plaza de Toros La Malagueta-areenalla. Ennen tuota hän ruokailee lähellä olevassa Café Bar Florissa, jossa mekin lounastimme. Pidimme Málagan kaupungin sykkeestä ja upeasta Malagueta-rannasta. Paikalliset ihmiset ovat hyvin ystävällisiä!

007-aiheisia matkakertomuksia ja muuta Bondiin liittyvää löytyy osoitteesta www.007travelers.blogspot.com

- Mainos -

Keitä ovat 007 Travelers?

• 007 Travelers on pariskunta Järvenpäästä: Pirita Maunula ja Mika Hyyrynen, matkoilla mukana myös tytär Aava Maunula
  • 007 Travelers on Suomen suurin ja ensimmäinen James Bond-sivusto
  • Perustettu vuonna 2013, mutta omatoimisia Bond-matkoja tehty jo aiemmin, vuodesta 2010
  • Sivustokäyntejä yli miljoona, 007 Travelers on myös Facebookissa, Twitterissä, Google Plussassa sekä Instagramissa
  • 007 Travelers kiertää 007-elokuvien kuvauspaikoilla sekä Bond-kirjojen kohteissa, tapaa Bond-elokuvien näyttelijöitä ja tuotantotiimiä, ja vierailee James Bondiin liittyvissä hotelleissa, ravintoloissa, sekä tapahtumissa, ja bloggaa 007-aiheesta.

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Sää
Viikon kysymys

Mikä on paras kesälomakuukausi?