Fuengirola on myös bisneskaupunki

Pauliina Manso ja Rodrigo Romero haluavat luoda puitteita ja antaa konkreettisia työkaluja pk-yritysten menestykseen. (Kuva: Jatta Kupias)

Fuengirola on paitsi lomakeskus myös bisneskaupunki. Viime vuonna Fuengirolassa avattiin yli 1.100 uutta pientä ja keskisuurta yritystä. Kaupunki haluaa olla näiden yritysten tukena, mikä näkyy muun muassa uusina koulutuksina.

Fuengirola on paitsi lomakeskus myös bisneskaupunki. Viime vuonna Fuengirolassa avattiin yli 1.100 uutta pientä ja keskisuurta yritystä. Kaupunki haluaa olla näiden yritysten tukena, mikä näkyy muun muassa uusina koulutuksina.

Pk-yritysten merkitys talouselämälle on suuri, sillä ne muodostavat 95 prosenttia Fuengirolan yrityskannasta.

Viime keväänä perustettiin Fuengirolan kaupunginjohtajan Ana Mulan aloitteesta työryhmä, jonka tehtävä on pohtia, kuinka juuri pk-sektorin yrittäjien toimintaedellytyksiä ja yhteistyötä voidaan parantaa.

Konkreettisia ratkaisuja

Smart Work Plazan perustaja Pauliina Manso on mukana kaupungin työryhmässä tuomassa työskentelyyn mukaan kansainvälistä näkökulmaa ja osaamista.

– Meitä on työryhmässä yli 20 henkilöä miettimässä konkreettisia kehittämisratkaisuja, joilla paikalliset yritykset voivat parantaa myyntiä ja ennen kaikkea oppia tekemään enemmän yhteistyötä, Manso kertoo.

– On hyvin tärkeää, että yritykset kertovat paitsi asiakkaille, myös toisilleen omasta osaamisestaan, jolloin syntyy aivan uudenlaisia kohtaamisia ja innovaatioita, hän jatkaa.

Jo työryhmän perustamisvaiheessa oli selvää, että yksi avain menestykseen on koulutuksessa.

– Nyt on päätetty, että joka kuukausi pidetään yhdestä kahteen koulutusta, joihin kaikki kaupungin yrittäjät ovat tervetulleita, Manso paljastaa.

Koulutukset on päätetty pitää vuoden vaihteessa avatussa Smart Work Plazassa, joka on kaupungin yhteistyökumppani.

– Ensimmäinen koulutus, joka käsitteli ei-verbaalisen viestinnän merkitystä asiakaspalvelussa, pidettiin toukokuun lopussa ja se keräsi paljon yleisöä, Pauliina Manso iloitsee.

Kesällä on vuorossa digitaalisen markkinoinnin koulutusta ja myöhemmin tänä vuonna perehdytään myyntitaidon parantamiseen.

Paikalliset yrittäjät ovat myös osallistuneet Sofia-opiston järjestämälle suomenkielen kurssille, sillä he pitävät sen osaamista tärkeänä.

Katse tulevaisuudessa

Koulutus ei ole ainoa keino edistää yrittäjyyttä. Rodrigo Romero, Fuengirolan turismista ja kultturitapahtumista vastaava kaupunginvaltuutettu, haluaa tuoda esille ”Mis compras en Fuengirola” -kampanjan.

– Yritykset, jotka täyttävät tietyt kriteerit, pääsevät mukaan kampanjaan. Kampanjan logo yrityksen ikkunassa tai www-sivulla kertoo, että yrityksellä on muun muassa luvat kunnossa, toimivat kotisivut ja ainakin yksi sosiaalisen media kanava käytössä, Romero kertoo.

Luvassa on myös lukuisia uusia tapahtumia, joissa yritykset pääsevät esittelemään osaamistaan.
– Aiomme esimerkiksi pystyttää Plaza de la Constituciónille torin, jossa keskustan ulkopuolella sijaitsevat yritykset pääsevät esittelemään osaamistaan ja tuotteitaan, Romero sanoo.

Työryhmäläisten katse on kaukana tulevaisuudessa.

– Haluamme rohkaista yrittäjiä – myös ulkomaalaisia – siihen, että Fuengirola on loistava paikka niin alkavalle kuin kasvuhakuiselle yritykselle, sanoo Manso.

– Täältä on helppo tehdä tunnusteluja ja laajentaa muualle Espanjaan. Ja Espanjanhan on luonteva portti myös Etelä-Amerikan markkinoille, hän jatkaa.

Jatta Kupias

Kolumnit

Pääkirjoitus

Kännissä rattiin

Tällä viikolla julkistettiin tutkimus, jonka mukaan suomalaiset suhtautuvat rattijuopumukseen muihin eurooppalaisiin...
Marjatta Jabe

Muistoja menneestä

Stadilaiset viettivät 10-vuotisjuhliaan. Avajaisissa muistelin omaa nuoruuttani. Vapun jälkeisenä päivänä 1945...

Viikon kysymys

Huolestuttaako rattijuoppojen määrä Espanjan liikenteessä?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...

Fuengirola.fi Facebookissa

Varaa saunavuoro: (+34) 646 111 203