Suomen Liikennelentäjäliitto SLL on ilmoittanut työnseisauksesta 9. ja 13. joulukuuta 2024.
Työnseisaus estää lentojen operoimisen ja johtaa tilanteeseen, jossa Finnair joutuu perumaan merkittävän osan lennoistaan, yhteensä noin 300 lentoa, kyseisiltä päiviltä ja niitä ympäröiviltä päiviltä.
Suomen Liikennelentäjäliiton työnseisauksen arvioidaan vaikuttavan noin 33.000:een Finnairin asiakkaaseen.
– Olemme hyvin pahoillamme siitä, että Suomen Liikennelentäjäliitto on neuvottelemisen sijaan valinnut työnseisauksen, mikä sotkee tuhansien asiakkaidemme matkustussuunnitelmia joulunalusaikana. Teemme kaikkemme palvellaksemme asiakkaita hyvin myös tässä vaikeassa tilanteessa ja tarjoamme asiakkaille mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtoisia lentoja, kertoo Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt.
Finnair peruu noin 140 lentoa joulukuun 9. päivältä ja noin 150 lentoa joulukuun 13. päivältä. Molempina päivinä Finnair olisi lentänyt myös mennentullen Espanjan Aurinkorannikolle Málagaan, mutta nämä lennot on siis peruttu.
Voit katsoa listan kaikista peruttavista lennoista tästä.
FInnair etsii uuden reitityksen peruutetuille
Finnair tiedottaa, että peruutukset tehdään lento kerrallaan 23. marraskuuta.
Peruttavien lentojen asiakkaat saavat Finnairilta tiedon perutusta lennosta sitä mukaa, kun peruutukset on järjestelmissä tehty, ja heille pyritään tarjoamaan samalla myös uusi vastaava reititys, joka tulee näkyviin Finnairin Varaukseni-palveluun sekä mobiilisovellukseen.
Finnair huomauttaa että koska uudelleenreititettäviä asiakkaita on paljon, kaikille ei valitettavasti pystytä tarjoamaan alkuperäistä lentoa vastaavaa reititystä, jolloin asiakasta pyydetään olemaan yhteydessä Finnairin asiakaspalveluun sopivan reittivaihtoehdon löytämiseksi.
Jos asiakkaalle sopivaa uutta lentoa ei löydy, hän voi hakea lipun hinnan takaisinmaksua Finnairin asiakaspalvelusta, tai jos lippu on ostettu matkatoimiston kautta, kyseisestä matkatoimistosta.
– Olemme hyvin pahoillamme huolesta ja vaivasta, jota tämä tilanne aiheuttaa asiakkaillemme, sanoo Jaakko Schildt.
– Uusien lentojen etsiminen tuhansille asiakkaille vie aikaa, joten pyydämme asiakkailta kärsivällisyyttä. Asiakaspalvelu tulee varmasti ruuhkautumaan, ja asiakaspalveluun kannattaa olla yhteydessä vasta alkuviikosta. Teemme kaikki parhaamme, jotta asiakkaat voisivat toteuttaa matkasuunnitelmansa tästä ikävästä tilanteesta huolimatta.
Finnairin lentäjiä edustavan SLL:n työehtosopimus umpeutui 30. syyskuuta. Liikennelentäjäliitto on neuvotellut Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa Finnairin liikennelentäjiä koskevasta uudesta työehtosopimuksesta kolme kuukautta. Palta on pitänyt lentäjien palkankorotusvaatimuksia ylimitoitettuina.
Neuvotteluja käydään nyt valtakunnansovittelijan johdolla.
Suomesta ei ole mitään hyvää syytä lentää Finskillä. Norskin aikataulut ovat pääsääntöisesti mukavammat. Ainoa syy Finnairin käyttöön on bisnesluokka ja sekin vain yhden tyhjän väli-istuimen vuoksi.
Voi olla, että FInnair menettää paljon enemmänkin kuin noiden päivien aiheuttamat kustannukset, eikä lentäjillä ole enää työpaikkojaan. Pettyneet asiakkaat eivät yleensä palaa, kun muitakin vaihtoehtoja on.
Eihän kukaan lennä Malagaankaan kuin valmismatkalaiset, kovien ylihintaisten takia. Pitäkää tunkkinne. Sama myös kaukomatkoilla. Tarjontaa ja parempaa palvelua on ollut aina.