Espanjan ensimmäinen peltipoliisi liikenneympyrässä takoo sakkoja

Uusi keskinopeusvalvontakamera latoo ylinopeussakkoja liukuhahnalta espanjalaiskaupungissa.

Fuengirola.fi
3 min lukuaika
Keskinopeusvalvontakamera mittaa kuljettajan ajonopeutta vajaan 500 metrin matkalla Salamancan kaupungissa Espanjassa.

Espanjan Salamancassa sijaitsevasta keskinopeusvalvontakamerasta on tullut yksi kaupungin suurimmista sakkotulojen lähteistä. Syynä on Espanjan ensimmäinen keskinopeutta mittaava kamera, joka on asennettu suoraan liikenneympyrän sisään.

Salamancan 150.000 asukkaan historiallinen kaupunki sijaitsee Kastilia ja Leónin itsehallintoalueella, noin 200 km länteen Madridista.

Kyseessä on maan historian ensimmäinen ”radar de tramo” -laite, joka seuraa ajoneuvon kulkua tietyllä tieosuudella ja määrittää rikkomuksen sen mukaan, kauanko kuljettajalla kestää päästä pisteestä A pisteeseen B.

Lue myös: Lähes kolme miljoonaa sakkoa peltipoliiseilta

Kameran sijainti ei ole sattumaa. Se on asennettu vilkkaalle Salamanca 20 -kaupunkimoottoritielle Montalvon teollisuusalueella, jossa kaupungin eteläinen kehätie ja A-50 yhdistyvät. Alueella liikkuu jatkuvasti raskaasti kuormitettuja rekkoja ja pakettiautoja, jotka nyt joutuvat aiempaa tarkempaan valvontaan.

Kamera mittaa tarkasti 461 metrin mittaisen osuuden välillä, missä nopeusrajoitus on 50 km/h. Jos matka taittuu alle 33,2 sekunnissa, seuraa 100 euron sakko.

Jarruttaminen ei enää pelasta sakoilta

Tällä hetkellä sakko ei vaikuta ajokorttipisteisiin, mutta taloudellisesti vaikutukset ovat merkittäviä: kyseinen laite on jo kuudessa viikossa noussut Salamancan kolmanneksi tuottoisimmaksi valvontakameraksi.

Toisin kuin perinteiset peltipoliisit, jotka tallentavat nopeuden yhdessä kohdassa ja joita vastaan autoilijat voivat reagoida jarruttamalla viime hetkellä, keskinopeusvalvonta vaatii jatkuvaa kurinalaisuutta koko valvotun osuuden ajan. Tämä on erityisen haastavaa Montalvon teollisuusalueella, jossa aikataulupaineessa ajavat kuljettajat saattavat helposti lipsahtaa yli nopeusrajoituksen, tietämättään tai tahallaan.

Mielenkiintoista kyllä, idea ei tullut valtion liikennehallinnolta Madridista, vaan Salamancan maakunnallisilta liikenneviranomaisilta, jotka hakivat erikseen lupaa kameran asentamiseen.

Paikallinen liikennevirasto kertoo pyytäneensä kameran asentamista parantaakseen turvallisuutta risteyksessä, jossa liikennemäärät ovat jatkuvasti korkeat ja raskaan kaluston osuus huomattava.

Lue myös: Varo tätä peltipoliisia Andalusiassa: räpsäyttää eniten sakkoja koko Espanjassa

Kuskit puhisevat ”päivänvalossa tapahtuvasta ryöstöstä”

Kameran tehokkuus ja sakkomäärät ovat herättäneet keskustelua paitsi Salamanca­ssa myös muualla Espanjassa. Pitäisikö vastaavia laitteita asentaa muihinkin kriittisiin risteyksiin ja ympyröihin? Vai ollaanko liikkumassa kohti valvonnan liiallista automatisointia ja rahastamista?

Tulokset ovat olleet sekä tehokkaita että kiistanalaisia: osa kansalaisista kiittelee turvallisuuden paranemista, kun taas toiset puhuvat avoimesti ”päivänvalossa tapahtuvasta ryöstöstä”.

Yksi asia on kuitenkin varma: Salamancan sakkokone ei pysähdy aivan heti. Ja kun valvonta muuttuu näin innovatiiviseksi, on vain ajan kysymys, milloin muut kaupungit seuraavat perässä.

Jaa tämä artikkeli