Koronaseuranta Matkailu

Autolla Suomeen – vinkkejä ja kokemuksia

Hilkka Vahervuori ja Pertti Nenonen päättivät tapojensa mukaan ajaa Suomeen Espanjan Aurinkorannikolta. Matkaan he lähtivät heti kun varmistui, että Finnlines saa ottaa matkustajia kyytiinsä 13.5. alkaen.

 

 

Autoillen läpi Euroopan on nyt monelle ainoa vaihtoehto päästä kesäksi Suomeen. Eikä se huono vaihtoehto olekaan. Koronasta huolimatta luonto ja kauniit rakennukset ovat yhtä näyttäviä kuin normaaliaikaan. Joitain koronarajoitteiden mukanaan tuomia seikkoja täytyy toki huomioida.

-Olihan tämä aivan poikkeuksellinen reissu. Olemme ajaneet tätä väliä eri reittejä pitkin noin kymmenen kertaa, tämä matka jää kyllä ainutlaatuisuudessaan mieleen, Vahervuori kertoo.

Ohessa otteita Vahervuoren pitämästä Facebook-matkapäiväkirjasta.

8.5.
Kotimatkan ensimmäinen päivä. Hellettä koko matkan ajan n. 28 astetta.
Nyt sitten ollaan mielenkiintoisen matkapäivän päätteeksi nukuttu yksi yö hotellissa! Hotelli on Madridin liepeillä ja nimeltään Suite Fuencarral.
Olipa aikamoinen päivä. Aavemainen olo joka puolella. Matka taittui oikein hyvin, kun liikennettä ei juurikaan ollut. Poliisikaan ei pysäyttänyt meitä kertaakaan- Moottoriteiltä puuttui lähes täysin yksityisautot – vain kuorma-autoja ja muita ammattiautoja. Oli ihan outo olo!

Yksi pidempi pysähdys jouduttiin tekemään, kun jouduimme selvittämään seuraavaa hotelliamme. Olin jo hyvissä ajoin varannut sen ja edellisenä päivän yrittänyt vahvistaa sitä, koska nyt korona-aikana hotellien aukio-olot ovat hyvin epävarmoja. En saanut hotellista mitään vastausta – en puhelimitse enkä meilillä. Soitin Booking.com’iin eivätkä hekään olleet saaneet sieltä mitään vastausta. Homma jäi sitten siihen että mennään sinne hotellille ja jos ei ole auki niin sitten Booking.com etsii meille toisen hotellin.

No, eihän se ollut auki. Jouduimme istumaan autossa Alcobendasissa Madridin pohjoispuolella odottamassa että Booking.com selvittää hommaa ja etsii meille uuden hotellin. Löytyihän se sitten ja jouduimme palaamaan 7 km takaisin päin pikkukatuja. Löysimme kohtuullisen hyvin hotellille – kiitos navigaattorin.
Pieneltä sivukadulta löytyi autolle pieni rako, johon sen sai tungettua. Ja hotelli – ulkona ei lukenut mitään hotellista – talo oli vähän ränsistyneen näköinen kaupunkitalo. Olin puhelinyhteydessä omistaja Wladimiriin, jonka kaveri toi meille avaimet.
Talo oli sisältä aika nuhru ja remontissa. Mutta huone oli oikein kiva ja siisti, siinä oli hyvin varustettu keittiö. Syötiin sitten retkieväät ja juotiin ensimmäisen matkaillan kunniaksi piccolo-kuoharit.

9.5.
Nyt on toinen matkapäivä takana. Ranskassa ollaan.
Aamu alkoi niin, ettei meinattu päästä ulos ”hotellista”. Ulko-ovi jumitti ja kun siellä ei ollut mitään respaa, pirautin Wladimirille. Naapurin avulla saatiin ovi auki ja päästiin matkaan.
Ensimmäinen poliisien ratsia matkan varrella oli heti Madridin jälkeen. Eivät olleet kiinnostuneita meistä, kysyivät mihin ollaan menossa. Minä sujuvalla espanjan kielelläni sanoin että ”vamos a Finlandia” ja se siitä.
Seuraava ”hotelli” oli Bordeauxin eteläpuolella. Se oli tuplavarmistettu ja toimi hyvin. Ei sitä hotelliksi voi kutsua, se oli ihana pieni oma mökki. Kiva keittiökin, jossa taas söimme huoltoasemalta ostetun gourmet illallisen.


Epätodellisen tuntuinen ajomatka taas – henkilöautoja vain vähän – rekkoja jonkin verran ja ihmisiä maskit naamalla siellä täällä.
Tuntuu siltä että tällaiset pienet yksityiset majoituspaikat, kuten eilinen ja nyt tämä, ovat auki niin Espanjassa kuin Ranskassakin.
Nyt ihanaan pehmeään petiin nukkumaan masu täynnä – hyvää yötä.

10.5.
Nyt on matkattu yhteensä 1.850 km Mijasista ja ollaan Chartres’ssa.
Käytiin muutamalla huoltoasemalla tsekkaamassa olisiko siellä joku kauppa auki, että saataisiin ruokaa. Ranskan puolelta ei auki olevia putiikkeja löytynyt. Yksi pizzeria näytti olevan auki, mutta ei viitsitty ostaa pizzaa illaksi ja syödä sitä kylmänä.
Hotelli oli ihan tavanomainen kaupungin ulkopuolella oleva Campanile – se löytyi oikein hyvin. Ei ollut hotellissa ruuhkaa – meidän lisäksi 3 autoa parkkipaikalla. Kun kysyimme, saako täällä ruokaa mistään, ystävällinen kaveri respassa ohjasi meidät Burger Kingiin. Taas cosy illallinen huoneessa. Onneksi oli viiniä matkassa burger-illalliselle äitienpäivän kunniaksi.
Aamiaispaketti saadaan hakea aamulla ja huoneessa on vedenkeitin, josta saadaan kahvia, joten ihan hyvä sitten on taas lähteä baanalle.

11.5.
Neljäs matkapäivä takana ja kilometrejä kertyi 570 km.
Ajoimme Ranskan puolella lähestulkoon koko matkan maksullisia moottoriteitä, kun sää oli tosi kelju. Satoi ja aivan hervoton tuuli.
Soitimme seuraavaan majoituspaikkaamme varmistaaksemme, että se todellakin on auki. Onneksi oli. Selvittelyyn meni n. 1/2 tuntia ja autossa oli sähköt päällä. Kun yritin startata auto ei hyrähtänyt käyntiin muutaman yrityksen jälkeen. Tuli jo tuskan hiki ja Pertti etsi Honda Servicen palvelunumeron. Minä yritin pysäyttää rekkakuskin, josko voisi auttaa. Ei tainnut enää viehätysvoima tehota, kun ei korvaansa lotkauttanut. Kun yritin startata uudelleen, auto lähti ihan kiltisti käyntiin ja päästiin jatkamaan matkaa.
Ranskan puolella oli ihan selvästi enemmän henkilöliikennettä moottoritiellä kuin Espanjassa, mutta Belgia oli ihan oma lukunsa. Belgiasta minulla on jo parin vuosikymmenen takaa käsitys, että siellä on Euroopan kaoottisin liikennekulttuuri ja se todettiin taas.
Olin löytänyt todella mahtavan yöpymispaikan. Hotelli oli nimeltään Het Jaegershoes. Se oli iso maatila, jossa oli vaikka minkälaisia eläimiä, esimerkiksi 4 kamelia ja aaseja. Seurankipeitä kissoja pyöri ympärillä. Maatilan viereen oli rakennettu hotelliksi aivan mahtava tiilirakennus, joka oli moderni, mutta näytti vanhalta navetalta. Modernit kivat huoneet ja yhteinen iso tila, jossa voi itse kokata. Suosittelen lämpimästi, jos etsitte yöpymispaikka Hollannin ja Saksan rajalta. Annan paikalle kyllä lähes 10 pistettä.


Hollannissa tuntui olevan paljon löysempää suhtautuminen koronan torjuntaan kuin Ranskassa ja Espanjassa. Meidän isäntäväellä ei ollut mitään suojavarusteita eikä myöskään kylän pikkukaupassa, jossa kävimme.

12.5.
Nyt ollaan sitten väsyneenä, mutta tyytyväisinä Finnlinesin petissä. Takana on n. 3000 km ajoa läpi korona Euroopan. Oli todellakin muistoissa säilyvä matka.
Saatiin matkan aikana aika hyvä kuva siitä miten eri maat hoitavat koronan hoidon. Toki eri maissa ollaan eri vaiheissa ja kaikki maat ovat jo vähän alkaneet purkaa rajoituksia. Silmiin pistävin ero oli Benelux maiden sekä Ranskan ja erityisesti myöskin Saksan välillä. Belgiassa ja Hollannissa tuskin huomasi, että eletään poikkeusoloissa. Ihmisillä ei näkynyt maskeja eikä hanskoja ja turvaväleistäkään ei pahemmin piitattu. Ainoa missä huomasi että tilanne ei ollut normaali oli liikenne, joka oli huomattavasti vähäisempää kuin aikaisemmin. Kun tultiin Saksan puolelle, siellä oli ihan kiva ajella kun ei ollut sitä hektistä kaistojen vaihtoa sillä henkilöautoliikenne oli tosi vähäistä.

Uskon että muutaman päivän retkimuonalla selviämisen jälkeen laivaillallinen huomenna maistuu. Täytyy varmaankin kruunata se kuohuvalla. Ja Finnlinesilla on tapana tarjota kuohuvaa jo heti aamiaisella…

Mitä tarvitsen automatkalle?

Euroopan halki ajaminen on tällä hetkellä varteen otettava vaihtoehto, jos on halua mennä Espanjasta kesäksi Suomeen. Näillä näkymin uusia kotiutuslentoja ei ole tulossa.
Eri Euroopan maissa on voimassa erilaisia koronaan liittyviä matkustusrajoituksia. Pääperiaate on se, että läpikulkuliikenne kotimatkalaiselle sallitaan lähes kaikkien maiden kautta. Yleisimpien läpikulkumaiden Ranskan, Saksan, Tanskan ja Ruotsin osalta ongelmia ei ole.
Mukana täytyy olla virallinen EU-henkilökortti tai passi ja Suomen Espanjan suurlähetystön sivuilta printattava matkustuskirje. Lähetystön sivuilta voi printata myös Ranskaan ja Saksaan omat dokumentit, jotka on hyvä pitää mukana. Jos sinulla on varattuna laivaliput, myös ne kannattaa printata, niistä ei rajamuodollisuuksissa ole ainakaan haittaa.
Printattavan matkustuskirjeen löydät helpoiten, kun laitat Googleen hakusanaksi suurlähetystöjen matkustuskirjeet. Silloin ensimmäiseksi pitäisi tulla linkki, josta kyseiset dokumentit löytyvät. Skrollaa tekstiä alaspäin, kunnes löytyy. Pääset sivulle myös klikkaamalla tästä.
Tällä hetkellä reitille osuvista maista Puola näyttää olevan ainoa kysymysmerkki. Tämä mahdollinen ongelma tulee esille, mikäli olet ajatellut ylittää Itämeren Tallinnasta. Periaatteessa Puolan pitäisi päästää kotimatkalla olevat läpikulkumatkalle Shengen-sääntöjen mukaan, mutta tähän asiaan kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Jonkinlainen plan B kannattaa olla, mikäli matka tyssää Puolan rajalle.
Majoituspaikkojen löytäminen ei tällä hetkellä ole niin vaivatonta, kuin normaalisti. Matkaa tehneiden viesti on ollut, että isot hotellit ovat suljettuina, mutta pienet yksityiset auki. Joidenkin kokemusten mukaan Ibis-hotelliketjun paikat ovat pääsääntöisesti auki.
Majapaikan varauksessa ei kannata luottaa pelkästään Booking.comiin tai vastaaviin välityspalveluihin. Vaikka varaisitkin hotellin välityspalvelun kautta, etsi käsiisi hotellin puhelinnumero ja soita suoraan majapaikkaan varmistaaksesi aukiolo.

Mitä pidit jutusta?
+1
154
+1
8
+1
2
+1
13
+1
3
+1
8

Kolumnit

Viikon kysymys

Missä mallissa ovat kesälomasuunnitelmasi?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...

Fuengirola.fi Facebookissa