Let it sink in


Sinkki on elimistölle välttämätön mineraali. Lukuisat kehon toiminnot tarvitsevat sinkkiä normaaliin toimintaansa. Erityisen tunnettu sinkki on vaikutuksistaan ihon ja hiusten hyvinvointiin. Sinkki on tärkeä mineraali hiusten elinvoiman kannalta. Sinkillä on havaittu positiivisia vaikutuksia hiusten kasvun kannalta ja erityisesti sinkin puutteella voi olla hiusten terveyteen liittyviä negatiivisia vaikutuksia kuten hiusten ohenemista.
Sinkki on tärkeä hapettumisen estäjä ja välttämätön kivennäisaineaine mm. kasvulle, immuunijärjestelmän toiminnalle ja ihon hyvinvoinnille. Sinkki myös edistää haavojen paranemista. Sinkki osallistuu hormonitoiminnan säätelyyn vaikuttaen mm. sukupuoli- ja kilpirauhashormoneihin sekä insuliinin tuotantoon. Sitä tarvitaan mm. testosteronin tuotantoon ja piilevä sinkin puute onkin hyvin yleistä yli 40-vuotiailla miehillä. Sinkillä ja testosteronilla on tutkimusten mukaan havaittu yhteyksiä. Erityisesti sinkin puutteella on havaittu testosteronin tuotantoon liittyviä negatiivisia vaikutuksia. Sinkki ylläpitää terveellistä hormonitasapainoa ja edistää täten kehon veren testosteronitasojen normaalina pysymistä. Vuonna 1996 julkaistussa tutkimuksessa tutkittiin sinkin vaikutusta testosteronitasoihin. Tutkimuksessa tutkittiin aikuisia 20-80-vuotiaita miehiä mittaamalla heidän veren sinkkitasot sekä testosteronitasot. Tutkimuksessa havaittiin, että sinkin puutteesta kärsivien miesten testosteronitasot kasvoivat jopa 70% jo kolmen kuukauden sinkkikuurin aikana. Kuuden kuukauden mittausjaksolla puutoksesta kärsivien testosteronitasoissa nähtiin jo 90% kasvu.
Sinkillä on vaikutus melatoniinin syntymismekanismissa. Sinkillä on tutkimusten mukaan havaittu olevan suoria ja epäsuoria vaikutuksia unen laadun ylläpitämisessä sen monimuotoisten vaikutusten vuoksi. Sinkin ylläpitäessä kehon luontaisia testosteronitasoja, se vaikuttaa täten myös uneen positiivisella tavalla. Silmät ja erityisesti verkkokalvot sisältävät runsaasti sinkkiä. American Optometric Associationin mukaan tämä johtuu siitä, että sinkki edesauttaa a-vitamiinin siirtymistä maksasta verkkokalvoille. Tämä toiminta puolestaan tuottaa suojaavaa pigmenttiä silmään, ja auttaa pitämään näkösi terävänä.
Yleisin ja lievä sinkin puutos on huonosti syövillä lapsilla sekä vanhuksilla. Erityisesti lasten, raskaana olevien ja imettävien tulisi saada riittävästi sinkkiä, koska sitä tarvitaan normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Jo pienikin sinkin puutos voi altistaa moninaisille vaivoille, johtuen siitä, että sinkkiä tarvitaan kaikissa soluissa ja kudoksissa yhteensä yli 200 entsyymin toimintaan.

Sinkinpuutoksen riskiryhmiin kuuluvat:
– vegaaniruokavaliota noudattavat
– alkoholistit
– iäkkäät ihmiset
– ruoansulatussairauksista (esim. haavainen paksusuolentulehdus ja Crohnin tauti) kärsivät
– eräiden pitkäaikaisten sairauksien yhteydessä (esim. krooninen maksasairaus, tai krooninen ripuli)

Sinkin puutoksen oireita ovat muun muassa:
– kasvun ja kehityksen häiriöt
– ruokahaluttomuus
– anemia
– hiustenlähtö
– heikentynyt haju- ja makuaisti
– haavojen hidas parantuminen.

Sinkillä on tärkeä rooli ihmisen elimistön normaalissa toiminnassa. Se muodostaa olennaisen osan monista entsyymeistä ja sillä on tärkeä rooli proteiinisynteesissä ja solujen jakautumisessa. Sinkin on arvioitu olevan yli 300 proteiinin rakennusosa.
Sinkki ei varastoidu elimistöön, joten sitä tulee saada ravinnosta päivittäin. Erityisesti vegaanien kannattaa kiinnittää huomiota riittävään sinkin saantiin.

Hyväksytyt terveysväitteet

Sinkki edistää:
– normaalia happo-emäs-aineenvaihduntaa
– normaalia hiilihydraattiaineenvaihduntaa
– normaalia kognitiivista toimintaa
– normaalia DNA-synteesiä
– normaalia hedelmällisyyttä ja lisääntymistä
– normaalia makroravintoaineiden aineenvaihduntaa
– normaalia rasvahappoaineenvaihduntaa­
– normaalia A-vitamiinin aineenvaihduntaa
– normaalia proteiinisynteesiä
– luuston pysymistä normaalina
– hiusten pysymistä normaaleina
– kynsien pysymistä normaaleina
– ihon pysymistä normaalina
– veren testosteronitasojen pysymistä normaalina
– näön pysymistä normaalina
– immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
– solujen suojaamista hapettumisstressiltä
– sinkki osallistuu solujen jakautumisprosessiin

Pitkäaikainen eli krooninen sinkin liikasaanti voi aiheuttaa anemiaa, luuston heikkenemistä sekä HDL-kolesterolin vähenemistä kehossa. Nämä tilat johtuvat siitä, että liiallinen sinkin nauttiminen heikentää raudan ja kuparin imeytymistä.
Akuutti yliannos on myös mahdollista ja tällöin oireina voi olla pahoinvointi, oksentaminen, ripuli, vatsakrampit, päänsärky sekä ruokahaluttomuus.
Suurempina annoksina nielussa vaikuttava sinkkiasetaatti voi auttaa lyhentämään alkavan flunssan kestoa. Tämä perustuu luultavasti siihen, että sinkkivalmisteesta vapautuvat ionit estävät flunssavirusten lisääntymistä.
Jos flunssa siis iskee, älä vaivu epätoivoon: sinkkiasetaattivalmiste saattaa lyhentää flunssan kestoa useilla päivillä.
Flunssan iskiessä tarvitset nielussa vaikuttavaa sinkkiä noin 80 milligrammaa vuorokaudessa. Sinkin saantisuositus on 10 milligrammaa päivässä, mutta suuremmasta annoksesta ei väliaikaisessa käytössä ole tiettävästi haittaa.
Ota nielussa vaikuttavaa sinkkiä valmisteen vahvuudesta riippuen parin kolmen tunnin välein niin, että noin 80 milligrammaa vuorokaudessa tulee täyteen.
Imeskelytablettien kannattaa antaa sulaa suussa mahdollisimman hitaasti, jolloin sinkki vaikuttaa suussa ja nielussa pidempään.
Sinkkiasetaatti voi auttaa flunssaan, kun alat ottaa sitä mahdollisimman pian ja viimeistään 24 tuntia flunssan oireiden alkamisesta.
Voit ottaa suuremman annoksen sinkkiä flunssan hoitoon 3–5 päivän ajan. Tätä pidempään sinkkiä ei kannata tankata, koska suurina määrinä se voi aiheuttaa vatsavaivoja ja myös heikentää esimerkiksi kuparin imeytymistä.
Sinkissä on metallinen maku, ja se aiheuttaa kuivan tunteen suuhun. Joissain sinkkivalmisteissa on tämän takia aromi- ja makeutusaineita, mutta nekään eivät peitä makua täysin.
Pahaa makua on myös helpompi kestää, kun tiedät sen syyn: maku johtuu suuhun ja nieluun vapautuvista ioneista, joihin myös sinkin koko vaikutus perustuu.
Sinkillä on havaittu olevan merkittäviä vaikutuksia hyvän vastustuskyvyn ylläpidossa. Lukuisissa tutkimuksissa on vahvistettu sinkin puutoksen olevan yhteydessä alentuneeseen vastustuskykyyn sekä allergioihin. Ravintolisänä nautittu sinkki on tutkimuksissa osoittanut erinomaisen tehonsa etenkin ikääntyvien ihmisten vastustuskyvyssä. Sinkkilisällä on todettu olevan hyvää näyttöä myös erityisesti hengitystieinfektioiden ehkäisyssä.
Vain noin 20-40% ravinnossa esiintyvästä sinkistä imeytyy elimistöön. Siitä johtuen sinkin saannista on erityisen tärkeää huolehtia mikäli ruokavalio ei sisällä esimerkiksi lihatuotteita. Lisäksi runsaskuituinen ruokavalio mahdollisesti estää sinkin imeytymistä, mistä johtuen kasvisruokavalio on ongelmallinen asia sinkin saannin kannalta.
Erinomaisia sinkin lähteitä ovat esimerkiksi lihatuotteet, äyriäiset, kala, maitotuotteet, täysjyvävilja, chia-siemenet ja pähkinät, tumma suklaa sekä vihreät vihannekset.
Sinkkitasot kannattaa mittauttaa, mikäli epäilet sinun saavan liian vähän sinkkiä päivittäisessä ruokavaliossasi. Mikäli sinkin puutosoireet ovat sinulle arkipäivää, suosittelemme konsultoimaan lääkäriä tai mittauttamaan veriarvosi ammattilaisen toimesta laboratoriossa.

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Sami Lindberg
Mainos
Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Huolestuttaako sähkön hinnan nousu?

View Results

Loading ... Loading ...
Mainos