Lisää lentoja kiitos

Suomalaisia tulee alkavana talvikautena Aurinkorannikolle ennätysmäärä. Kaikki mahdolliset ennusmerkit kahvinporot mukaan lukien veikkaavat niin. Kansalla on kova jano päästä matkustamaan etelään kylmien rospuuttovuosien jälkeen.

Toivottavasti näiden ennusteiden pullonkaulaksi ei muodostu liian pieni lentokapasiteetti. Ainakaan toistaiseksi lentoyhtiöt Finnair tai Norwegian eivät ole lisänneet lentomääriä samalle tasolle kuin vuonna 2019.

Pienemmällä kapasiteetilla saadaan tietysti pidettyä hinnat korkeina, mutta sillä tiellä pää tulee vetävän käteen ennemmin tai myöhemmin. Markkinataloudella on tapana korjata virheensä ja yksi virheistä on liian korkeat kuluttajahinnat. Mikäli nykyiset toimijat eivät lisää Suomen ja Málagan välistä lentokapasiteettia, peliin astuu uusia toimijoita, joilla on intoa ja halua kilpailla myös hinnoilla. Air Balticin Tampereen lennot ovat hyvä merkki tästä, ei olisi ihme, jos Tampereen ja Málagan välisiä vuoroja lisättäisiin nopeastikin.

Netissä on liikkunut huhuja Finnairin suunnitelmista lisätä kapasiteettiaan merkittävästi lokakuun lopusta alkaen. Viralliset tiedotteet asiasta kuitenkin vielä puuttuvat, toivottavasti sellaisia saadaan pian luettavaksi.

On myös ymmärrettävää, että Finnair elää tällä hetkellä hurjaa muutosten aikaa. Portti Aasiaan -ajattelu ei enää ole kaikin tavoin uskottava, lentoajat ovat pidentyneet merkittävästi, koska sotaa käyvän Venäjän yli ei voi lentää. Siksipä talven lento-ohjelmien tekeminen on varmasti kiharaista hommaa.

Kapasiteettia tulee lisää, se on varmaa. Kuka sitä tuottaa ja miten se vaikuttaa hintoihin, ne kysymykset ovat vielä auki.

Pääkirjoitus

Jaa artikkeli:

Mainos
Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, minkä puolueen ehdokasta äänestäisit?

View Results

Loading ... Loading ...
Mainos