Helpotusta luonnosta


Migreeni on yleinen neurologinen sairaus, josta kärsii noin joka seitsemäs aikuinen. Päänsärkyä, pahoinvointia ja näköhäiriöitä aiheuttavan sairauden syy on ollut tutkijoille pitkään mysteeri.

Migreeni on periytyvä aivojen sairaus, joka johtuu hermosolukeskusten toiminnan häiriöistä. Migreeni ei tarkoita pelkkää päänsärkyä, vaan kyseessä on koko elimistön kohtauksellinen tila, jossa oireet alkavat aivoista. Oireena saattaa esiintyä palelu, ruokahalun muutos, haukottelu ja esimerkiksi kirkas näköhäiriö. Keskushermosto toimii poikkeavasti kohtauksen aikana. Useat aistit, kuten näkö, kuulo ja haju herkistyvät, iho kalpenee, suoliston toiminta hidastuu, nestettä kertyy elimistöön ja lopuksi potilas voi pahoin tai oksentaa kovan, sykkivän päänsäryn jälkeen. Kohtauksen jälkeen aivosolutoiminta palautuu vähitellen normaalitilaan, eikä migreeniin tavallisesti liity pysyviä aivovaurioita tai riskiä lisääntyneestä suonen puhkeamisesta ja aivoverenvuodosta.

Esille nostettujen joukossa huomaamme ympäristö- ja geneettiset tekijät. Noin 60 prosentilla migreenistä kärsivistä on todellakin suvussa historiaa. Nämä tekijät aiheuttaisivat muutoksia aivojen välittäjäaineissa, mukaan lukien serotoniini, mikä johtaisi aivoverenkierron muutoksiin. Tällä hetkellä suosittu hypoteesi koskee kallon verisuonten laajentumista, mikä aiheuttaa kipua hermojen yliherkkyyden kautta.

Samalla tavalla on tunnistettu useita laukaisevia tekijöitä, kuten stressi, väsymys, häikäisevä valo, hypoglykemia, lämpötilan muutokset, rentoutuminen, kuukautiset, ovulaatio, suun kautta otettavat ehkäisyvalmisteet, hajut, alkoholi ja tietyt elintarvikkeet (juusto, suklaa, kofeiinia sisältävät juomat, kylmät lihat, mononatriumglutamaattia tai aspartaamia sisältävät elintarvikkeet).

Migreenin hoito ilman lääkkeitä voi olla haastavaa. Migreenilääkityksen ohella on kuitenkin olemassa erilaisia lääkkeettömiä hoitokeinoja, joiden on todettu lievittävän migreeniä ja vähentävän migreenikohtauksia. Monet migreenipotilaat ovat hyötyneet magnesiumin, ubikinonin ja B2-vitamiinin säännöllisestä nauttimisesta.

Mitä tulee vaihtoehtoisiin lähestymistapoihin, matricaria (tai feverfew) on osoitettu olevan tehokas migreenin ehkäisyssä. Tehokkuus tulee lehdistä ja erityisesti parthenolidista, aineesta, joka uutetaan niistä. Voit saada standardoidun parnetholidiuutteen nimeltä Tanacet. Jos käytät jo lääkkeitä, on tällä tuotteella useita vuorovaikutuksia, erityisesti antikoagulanttien, kuten varfariinin kanssa. Tämä tuote on vasta-aiheinen raskauden aikana, koska se stimuloi kohdun toimintaa. Lisäksi ihmiset, jotka ovat allergisia ambroosille, krysanteemeille ja koiranputkille, voivat reagoida matricariaan.

Ravintolisänä otettu ubikinoni auttaa tutkimusten mukaan merkittävästi puolta migreenipotilaista, jos he ottavat sitä 100 milligrammaa kolmesti päivässä. Ubikinoni on antioksidantti, ja auttaa soluja tuottamaan energiaa, mikä puolestaan vähentää migreenikipua, myös D-vitamiinin puute voi altistaa ihmisiä migreenille. Siksi kannattaa tarkkailla, saako suositusten mukaisen määrän D-vitamiinia päivittäin.
Kaikkein eniten ubikinonia löytyy ihmiseltä solujen mitokondrioista. Mitokondriot ovat solujen omia voimalaitoksia ja ne pitävät solut hengissä luomalla niihin energiaa. Ubikinoni on tärkeä tekijä juuri tässä solujen energian tuotannossa. Se toimii koentsyyminä mitokondrioissa tapahtuvassa adenosiinitrifosfaatin (ATP:n) muodostuksessa. ATP on yksinkertaisesti sanottuna soluihin varastoitunutta polttoainetta. Terveen nuorukaisen mitokondriot pystyvät tuottamaan jopa kuusi kiloa ATP:tä päivässä. Ubikinonipitoisuus elimistössä on suurimmillaan 20-vuotiaana, jonka jälkeen se hitaasti pienenee. Ubikinonia löytyy myös hieman elintarvikkeista, kuten sisäelimistä, lihasta, sardiineista, makrillista, maapähkinöistä ja soijaöljystä sekä merenelävistä.

Ubikinonin puutos on yhdistetty moniin eri sairauksiin, kuten esimerkiksi sydänongelmiin, krooniseen väsymysoireyhtymään, migreeniin, miesten hedelmättömyyteen, fibromyalgiaan ja Parkinsonin tautiin. Ubikinonilisä on suositeltava jokaiselle yllä olevista sairauksista kärsivälle, mutta erityisesti sydän- ja fibromyalgiapotilaat hyötyvät ubikinonista.

Lupaavan hoidon näyttäisivät tarjoavan myös B12- ja B2-vitamiinit.

– Iso annos jompaakumpaa niistä estää tutkimusten mukaan kohtauksia.

Jos riboflaviinin vaikutusta omaan migreeniin haluaa kokeilla, kannattanee vaikutuksia seurata vähintään kolme kuukautta, mikä on ollut useimpien tutkimustenkin kesto. Tutkimuksissa on käytetty aikuisille pääasiassa määrää 400 mg päivässä, mutta yksi tutkimus indikoi, että pienempikin määrä voisi riittää. Jos et ole aikaisemmin syönyt riboflaviinia ja päätät aloittaa, niin älä pelästy sitä, että se saattaa värjätä virtsan neonkeltaiseksi. Neonväri kertoo siitä, että riboflaviini imeytyy kehoon, mikä lienee hyvä asia.


Yksi yleisimmin käytetyistä eteerisistä öljyistä migreenin hoitoon on piparminttu. Piparmintun aromi on ihanteellinen migreenikohtauksen oireiden lievittämiseen ja jännityspäänsäryn hoitoon.

Piparmintun eteerinen öljy sisältää mentolia, joka auttaa lihaksia rentoutumaan ja lievittää tehokkaasti kipua. Öljyllä on myös viilentäviä vaikutuksia – kun sitä levitetään iholle paikallisesti – jotka voivat auttaa vähentämään pään ja kaulan alueen lihasten supistuksia ja samalla stimuloimaan verenkiertoa.
Laventelia käytetään usein auttamaan ihmisiä nukkumaan ja vähentämään stressiä, ahdistusta tai masennusta.

Laventeli eteerinen öljy


Monet ihmiset uskovat, että laventeliöljy voi auttaa lievittämään stressin aiheuttamaa päänsärkyä ja migreeniä.

Apua voi saada myös unettomuuden hoidossa käytetystä melatoniinista. Melatoniini on elimistön tuottama luonnollinen hormoni, joka säätelee muun muassa vuorokausirytmiä.

Perinteisen intialaisen hoitomuodon ayurvedan harjoittajat uskovat, että krooninen pääkipu on seurausta tukkeutuneesta ruoansulatuksesta. Haudukejuoma, jossa on lakritsinjuurta, saattaa auttaa puhdistamaan elimistön.
Ayurvedinen hoitaja voi ehkäistä ja hoitaa migreeniä yrttiöljyhieronnalla. Ayurvedinen elämäntapa tähtää tasapainoon ja elimistötyypille sopivien ruoka-aineiden nauttimiseen.

Jotkut migreenistä kärsivät ovat saaneet apua omega-3-rasvahapoista. Happoa saa kalaöljyn lisäksi chia-siemenistä, joita voi ostaa luontaistuotekaupoista. Chia-siemenissä on enemmän antioksidantteja kuin marjoissa.
Tutkimustulokset vaihtoehtohoitojen toimivuudesta ovat ristiriitaisia, mutta käytännössä moni etsii ja myös löytää niistä apua. Migreeniin voi kokeilla ainakin akupunktiota, ayurvedaa, kuppausta, vyöhyketerapiaa, shiatsua, hypnoosia ja hermoratahierontaa, joista jokaisella on omat tyytyväiset käyttäjänsä.

Aloita estohoito elintavoilla. Yritä pitää unirytmi mahdollisimman säännöllisenä. Syö säännöllisesti ja pyri pitämään verensokeri tasaisena. Ulkoile päivittäin ja kehitä keinoja stressinhallintaan. Suojaudu kirkkaalta auringolta aurinkolaseilla. Välttele voimakkaita hajusteita, jatkuvaa tarkkaa silmätyöskentelyä ja räikeitä halogeenivaloja.

Sami Lindberg

Anni’s Vital Shop

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, minkä puolueen ehdokasta äänestäisit?

View Results

Loading ... Loading ...