Alkoholistin vinkit ahdistuksen käsittelyyn

Uutisvirta julmista pommituksista. Viranomaisen ohje varustautua joditableteilla. Ydinsodan pelko. Tulevan talven sähkölaskut. Elämme aikoja, joita harva meistä on kokenut. Jos koet ahdistusta, se ei ole mitenkään epänormaalia. 

Asiantuntijat määrittelevät ahdistuksen tilaksi, jossa kehon hälytysjärjestelmä on aktivoitunut uhasta tai vaarasta. Kroonistuessaan tämä näyttäytyy huolestuneisuuden kestotilauksena. Koko elimistö kuormittuu jatkuvan valmiustilan johdosta. Ahdistus syntyy, kun keho ikään kuin valmistautuu taisteluun ja alkaa käydä ylikierroksilla.

Tiesitkö, että alkoholisteista voi ottaa oppia ahdistuksen käsittelyssä? Kyse ei ole kuitenkaan siitä ensimmäisenä mieleen tulevasta keinosta puhuttaessa alkoholisteista. Huolien hukuttamista päihteeseen en suosittele kenellekään. Alkoholismia sairastavalle se on lisäksi tuhoisaa. Tarkoitan keinoja käsitellä ikäviä tunteita terveellä tavalla, mitä raitistuneet alkoholistit ovat joutuneet osana toipumistaan oppimaan.

Se mitä ajattelemme, vaikuttaa vääjäämättä tunteisiimme. Ahdistus on tunne. Ajatteluunsa vaikuttaminen on siksi kätevä itsehoidon keino käsitellä ahdistusta. Työssäni päihdehoidossa olen huomannut muutaman yksinkertaisen mielenvirityksen olevan avuksi, jos ahdistuksen tunteet valtaavat kohtuuttomasti mieltä. Uskoisin niistä olevan hyötyä kenelle tahansa.

Juuri tänään elän vain yhden päivän enkä yritä ratkaista heti koko elämäni ongelmaa.”

Tässä päivässä ja hetkessä eläminen on hyödyllistä. Usein ahdistuksen tunne tulee, kun mieli askartelee eilisen pettymyksissä ja huomisen peloissa. Tämä on hyvä muistaa myös, jos sota tai tulevasta talvesta selviytyminen nostavat pelkoja. Tapahtuneille asioille emme voi mitään ja huominen on vielä syntymätön. Tunnetasolla on parasta elää tässä päivässä.

Juuri tänään teen suunnitelman. Ehkä en seuraa sitä täydellisesti, mutta minulla on sellainen. Se pelastaa minut kiireeltä, huolelta ja epäröinniltä.”

Vaikka ahdistavia asioita tapahtuu, on jokaisen ihmisen päivittäisessä elämässä yleensä asioita, jotka ovat hyvin ja joihin voimme keskittyä. Ajatusten tietoinen keskittäminen tähän päivään auttaa. Toiminta on myös tärkeää. Kun päivässäsi on hoidettavana sinun elämääsi liittyviä asioita, olivatpa ne vastuita, harrastuksia tai puuhailuja, ajatuksesi keskittyvät niihin eivätkä tulevaisuuden uhkakuviin.

Keskittyminen uutisointiin sodasta herättää ajatuksia siitä, miten voisi itse valmistautua pahimpaan. Hallinnantunne saattaa kasvaa ja ahdistus lievittyä, mutta usein tämä on tilapäistä. Keskity välillä muuhun ja anna elimistöllesi aikaa hengähtää. Jokaista sotaan liittyvää uutislähetystä tai artikkelia ei tarvitse heti ilmestymishetkellä katsoa tai lukea.

Ihmiset ovat niin onnellisia, miksi mielensä virittävät.”

Tämä lausahdus on ilmeisesti Yhdysvaltojen presidentin Abraham Lincolnin sanoma. Huolestuttavien asioiden läpikäyminen voi helpottaa oloa hetkeksi, mutta vatvomalla huolia jatkuvasti ahdistus vain pahenee. Ajatuksien keskittäminen positiivisiin asioihin vaikeuksienkin keskellä voi lievittää ahdistusta. Suomalaiseen suuhun sopinee Lincolnia paremmin presidentti Mauno Koiviston fundeeraus: ”Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.”

Jos itsehoito ja mielenviritys eivät riitä, on tärkeä hakea ammattimaista apua. Esimerkiksi masennus ja päihderiippuvuus ovat sairauksia, jotka vaikeuttavat ja estävät kykyä virittää mieltänsä. Niihin on olemassa hoitokeinoja, jotka tutkitusti auttavat. Avun hakeminen on tärkeää myös yhteiskunnallisesti vaikeina aikoina, jolloin henkilökohtaisien ongelmien ratkaiseminen helposti unohtuu.

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä. Ehdoton suosikkini on kuitenkin seuraava. Ota haasteeksi toteuttaa se jo tänään.

Juuri tänään voi elää niin, että joku toinen voi illalla kiittää minua siitä, että olen olemassa.”

Soita kuulumisia ystävällesi, jota et ole pitkään aikaan nähnyt. Sano työkaverillesi, miksi tämän kanssa on kiva tehdä hommia. Kerro kumppanillesi, lapsellesi tai ystävällesi, miksi hän on sinulle tärkeä ja rakas. Testaa. Takaan, että ainakaan hetkeen ei ahdista.

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Miska Mikkonen, Fria-klinikka Oy
Kirjoittaja on Aurinkorannikon elämästä säännöllisesti nauttiva toipumiskeskeisen päihdehoidon ammattilainen ja itsekin raitistunut alkoholisti.
Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Missä aiot viettää joulun pyhät?

View Results

Loading ... Loading ...