Vähäpäästöinen vyöhyke Málagaan 2023 mennessä

Málagan kaupunki rajoittaa kaikkein eniten saastuttavien autojen liikennettä kaupungin keskustassa ensi vuonna.

Erilaisia toimenpiteitä tullaan toteuttamaan 473 hehtaarin alueella, jota valvoo 97 kameralla varustettua tukiasemaa.

Kaikissa yli 50 000 asukkaan kaupungeissa on oltava vähäpäästöinen vyöhyke (ZBE) vuoteen 2023 mennessä, jotta kaupunki noudattaisi eurooppalaisia ​​säännöksiä.

Málagan kaupunki on kilpailuttanut hankkeen tarvittavien toimien toteuttamiseksi. Budjetti hankkeelle on runsaat 5 miljoonaa euroa (sisältää arvonlisäveron) ja se rahoitetaan osittain European Next Generation -rahastoista (3,7 miljoonan eurolla).

Töiden toteutusaika on 12 kuukautta ja kilpailuun haluavilla yrityksillä on nyt 30 kalenteripäivää aikaa jättää tarjouksensa.

Hankkeen suunnitelmien mukaan vähäpäästöinen vyöhyke ulottuu 437 hehtaarin alueelle eli noin 624 jalkapallokentän kokoiselle alueelle.

Vyöhykkeen sisäänpääsyjä valvotaan 97 pisteessä kameroilla, jotka tallentavat alueelle saapuvien ajoneuvojen rekisterikilvet.

Järjestelmä on samanlainen kuin muualla kaupungissa jo käytössä oleva järjestelmä, jolla valvotaan, etteivät ajoneuvot käytä bussikaistoja tai muuten riko liikennesääntöjä.

Vähäpäästöisen vyöhykkeen hanke sai alkunsa kaupungin strategiseksi viitekehykseksi laaditusta Urban Agendasta vuonna 2015. Hanketta tuki vuonna 2020 hyväksytty Alicen ilmastosuunnitelma vuodelle 2050 sekä vuonna 2021 hyväksytty kestävän liikkuvuuden suunnitelma.

Toteutettava vähäpäästöinen vyöhyke on alue, joka jaetaan kolmeen sektoriin: Málagan kaupungin historiallinen keskusta, yleinen kehä, suojeltu ympäristö El Perchelistä Paseo de Sanchaan ja Sohon raja-alue.

Vähäpäästöisen vyöhykkeen sisäänpääsyalueille asennetaan sekä vaaka- että pystysuorat paneelit ja opasteet, joilla alue rajataan. Opasteet kertovat kuljettajille selkeästi kriteerit alueelle pääsystä tai ajokiellosta.

Kameraverkosto valvoo alueen sisään- ja ulostulokaistoja. Kameraverkosto yhdistetään valokuituverkkoon, jotta koko ympäristöä voidaan valvoa reaaliajassa.

Hankkeen tarkoituksena on parantaa kaupungin ilmanlaatua ja vähentää melua kaupungin keskustassa, sekä edistää kestävää liikkuvuutta. Tarkoitus on vähentää yleisestikin yksityisautoilua ja ajoneuvoliikennettä kaupungin ydinkeskustassa.

Yleisesti ottaen pitkällä aikavälillä tieliikenteen odotetaan vähenevän 20 %.

Artikkelin kirjoittaja

Niina Sinisalo
Mainos
Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Huolestuttaako sähkön hinnan nousu?

View Results

Loading ... Loading ...
Mainos