Virtaa ja vastustuskykyä kevääseen ravinteista

Viime aikoina on moni saanut tuntumaa koronaan – myös kausiflunssaa sairastaa moni. Vastustuskykyyn ja toipumiseen voi vaikuttaa.

Solumme päästä varpaisiin tarvitsevat lähes sataa ravintoainetta päivittäin, jotta ne osaavat toimia juuri niin kuin niiden kuuluu toimia. Vastustuskyvystäkin huolehtivien solujen ruokinnasta olemme itse vastuussa ja kannattaakin sisäistää pari keskeistä asiaa. Oikein valituilla ravintolisillä voidaan myös vaikuttaa – jopa rokotehaittoihin, joista olen kuullut paljon asiakkailtani.

”Ruostesuojaa” soluillemme saamme syömällä paljon marjoja, runsaasti ja värikkäästi kasviksia sekä käyttämällä surutta hyvänlaatuisia rasvoja, joiden aatelia löytyy mm. kaloista, oliiviöljystä, avokadoista, pähkinöistä, siemenistä. Sokerilla ja paljon teollista suolaa, sokereita ja lisäaineita sisältävillä tärkkelyshiilihydraateilla, maitotaloustuotteilla ja prosessoiduilla elintarvikkeilla ei kannata lisätä tulehdusherkkyyttä. Helppo tapa lisätä kasviksia ja vähentää sokerikuormitusta onkin ottaa niitä lisukkeiksi pastan, perunan, riisin ja muiden viljojen tilalle.

Arjen keskellä ei kuitenkaan aina tule valittua fiksusti emmekä ikävä kyllä nykyisin enää saa kaikkea tarvitsemaamme ruuasta. Tehomaatalous on köyhdyttänyt maaperää, keinolannoituksella kasvatettujen kasvisten ravintoainetiheys on heikko. Teollisuus prosessoi ruokaa eikä lopputuotteessa ole paljoakaan jäljellä alkuperäisten aineitten ravintosisällöstä. Elämä on monella tavoin stressaavaa vaativassa yhteiskunnassa, jossa ei välttämättä osata huomioida ihmistä tuottavuuden ja tehokkuuden ihannoinnin keskellä. Psyykkinen ja fyysinen stressi lisääkin ravinteitten tarvetta. Saasteet, myrkyt, melu, monet lääkkeet, rokotteet sekä sähkökuormitus ovat keholle stressitekijöitä. Kykymme hyödyntää ravintoaineita ruuasta riippuu niin perimästä kuin myös ruuansulatuksen tilasta. Ruuan täytyy sulaa hyvin, jotta ravintoaineet saadaan imeytettyä ja ravintoterapiassa lähdetäänkin liikkeelle ruuansulatuksen tukemisesta.

Ruokaa täydentämään valittujen ravintolisien tulisikin olla luonnollisia, ruokaan verrattavia valmisteita, jotka sisältävät oikeissa suhteissa aineita, joita olisi ihannetilanteessa ruuassa, jota ravintolisä on tarkoitettu täydentämään. Ravintolisän valmistusmenetelmät ja etteivät ne sisällä väriaineita tai muuta turhaa, ovat tärkeitä seikkoja.Luonnollisten vitamiinien etu on eri tekijöiden yhteisvaikutus, synergia. Kokonaisuus on suurempi kuin osiensa summa – luonnollinen valmiste hakkaakin tehossa mennen tullen kaupoissa pääosin myytävät synteettiset vitamiinivalmisteet. Esimerkiksi tyrni tai puolukka on muutakin kuin askorbiinihappoa (C-vitamiini) ja kasveissa on valtavasti aineita, jotka ovat vaikeammin jäljitettäviä kuin pelkästään vaikuttavaksi katsottu vitamiiniosa. Varsinkin spirulinaa, josta löytyy yli 100 ravintoainetta, on hehkuttanut YK:n elintarvike- ja maatalousvirasto FAO jo yli neljänkymmenen vuoden ajan luonnon monivitamiiniksi vailla vertaa.

Luonnollisen valitsemalla välttyy varmemmin vastavaikutuksilta erilaisten lääkkeitten suhteen ja voit verrata luonnollista ravintolisää ruokaan: se sopii, jollei sinua ole kielletty nauttimasta juuri sitä ruoka-ainetta etkä ole allerginen sen sisältämälle kasville, marjalle tai yrtille. Tärkeää on myös, että tuotteen raaka-aineet on kasvatettu puhtaissa oloissa ja ettei niitä ole pilattu lämmöllä tai muulla liiallisella prosessoinnilla.

Huolehdi siis D-vitamiinin, laajakirjoisten rasvahappojen ja luonnon monivitamiinin -esim. spirulinan saannista. Ravinnetarve vaihtelee, sillä olemme aineenvaihdunnaltamme yksilöitä ja esimerkiksi stressi vaikuttaa ruuansulatukseen ja ravinteiden imeytymiseen. Neuvoja kannattaa hakea ravintoterapeutilta, joka voi kartoittaa yksilöllisesti elimistön tarvetilanteen. Useista yksityisistä laboratorioista saa myös esimerkiksi D-vitamiinitestin, jos omalääkäri ei innostu sitä mittauttamaan. D-vitamiini on kaikkea solun toimintaa säätelevä, hormonin kaltaisesti toimiva aine, jonka riittävä saanti on ihmiselle välttämätöntä. Sen puute vaikuttaa päästä varpaisiin: satoihin asioihin immuniteetista mielialaan, ihosta luustoon, keuhkoista maksaan jne. Jollei soluilla ole käytössään riittävästi D:tä, ne eivät toimi hyvin, toiminta häiriintyy ja se vaikuttaa monin tavoin mm. sairastumisherkkyyteen.

Korona-aikana on selvinnyt, että mitä parempi D-vitamiinitilanne ihmisellä on, sitä vähemmän kärsii tartunnasta. Olen tästä esimerkki, mutta paljon on niitä, jotka ovat sairastaneet pitkäänkin ja pahoin oirein D-vitamiinipuutteen vuoksi. Aurinkokaan ei takaa riittävää D-vitamiinin saantia, sillä mm. aurinkosuojavoiteet ja monet lääkkeet estävät D-vitamiinisynteesiä.

Verenkierron tulee toimia. Laadukkaan laajakirjoisen rasvahappovalmisteen omegat takaavat solukalvoille elastisuuden, jonka ansiosta saadaan happi ja ravintoaineet perille ohuimmasta ohuimpaankin hiussuoneen ja näin sairauksien takana kytevä hiljainen – isompikin tulehdus sekä verenpaineongelmat saadaan kuriin usein hyvinkin tehokkaasti. Veren hapenkuljetuksella on koronasta toipumisessa iso rooli ja kun keholle taataan sen tarvitsemat ravintoaineet, toipuu se myös nopeammin. Väsymykseen auttaa ravintoainetasapaino, mutta hätäisemmällekin on terveellisiä, hoitavia vaihtoehtoja epäterveellisten energiajuomien tilalle. Tästä voimme kiittää suomalaisia tutkijoita, jotka ovat avustaneet kehittämään mm. tyrnistä ja puolukasta tehokkaita, terveysvaikutteisia luonnon energiajuomia, jotka ovat löytäneet viimeisen vuoden sisällä mm. Aurinkorannikon Arctic -tiimin kautta myös Costalle.

Terveyttä, Valoa ja Virtaa kaikille!

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Hanna Huttunen
Kirjoittaja on diplomiravintoterapeutti ja tietokirjailija.
Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, minkä puolueen ehdokasta äänestäisit?

View Results

Loading ... Loading ...