Kesäkuntoon…

Keväisin moni huolestuu siitä, että ehtiikö vielä kesäkuntoon ja näin vapun tienoolla iskee jopa paniikki. Moni maanantaisoturi päättää aloittaa ensi viikosta uuden, paremman elämän ja laihduttaa hetkessä – skeptisempi taasen miettii, että onhan se kevät vuodenkin päästä. Ääripäitten välille meitä mahtuu kolmetoista tusinaan, kuten vanha sanonta menee. Kevät paljastaa karulla tavalla sen, jos emme ole huolehtineet hyvinvoinnistamme talven aikana ja moni huomaa uikkareitten kutistuneen tai veltostuneen lojuessaan kaapissa talven. Monelle kesäkunto merkitsee bikinikuntoa tai ajatusta jostain mielikuvan ihannevartalosta, mutta mitä jos miettisimme kesäkuntoa hiukan toisesta vinkkelistä.

Mitä on kesäkunto? Millainen oli talvikuntosi? Oletko varma, että tietyn rasvaprosentin saavuttaminen takaa sinulle hyvän kesäkunnon vai olisiko tärkeämpää, että olet kunnossa, jossa koet itsesi terveeksi ja jaksavaksi, et kärsi kroonisista vaivoista tai olet saanut ne vaikkapa hiukankin helpottamaan? Entä mitä olisi, jos vaikka nauttisit olostasi ensi kesänä ja tulevaisuudessa enemmän kuin ”talvikunnossa”? Voisiko kesäkunto merkitä hyvinvointia, hyvää flowta, joka saa sielusi kehräämään ja suunpielet ylöspäin?

Se, että alkaa pitämään itsestään parempaa huolta, hankkii vinkin tai pari siihen, mitkä asiat juuri nyt auttavat sinua voimaan paremmin ja tekee vaikkapa vain pari pientä muutosta sitoutuen niihin, on itsetunnolle ja kesäkunnolle huomattavasti suurempi asia kuin se, että aloittaa hampaat irvessä maanantaisotureitten tyypillisen kieltäytymisdieetin, joka monesti on haudattu jo keskiviikkoon mennessä, kun ajatukset askartelevat vain sen parissa, mistä kaikesta pitää kieltäytyä.

Positiivinen asenne

Mitä jos stressiä aiheuttavien kieltäytymisien sijasta miettisitkin sitä, mitä kaikkea ihanaa voit tehdä? Voit huolehtia kolmesti päivässä verensokeria tasaavan maukkaan ja aidoista raaka-aineista tehdyn aterian, jossa on puolet tai vaikka enemmänkin värikkäästi kasviksia, joista saat laadukkaiden hiilihydraattien lisäksi soluillesi elintärkeitä vitamiineja, kivennäisiä, kuituja jne. Näillä aterioilla saat nauttia oman kämmenesi tai kourallisesi verran jotain laadukasta proteiinia ja runsaasti luonnollisia rasvoja. Saat käyttää lisäaineettomia mausteita mielikuvituksella unohtamatta ihania yrttejä. Voit iloiten jättää pastan, perunan, riisin ja leivänmussutuksen heille, jotka nälkiintyneinä kaipaavat rasvaa vyötärölleen ja sisäelimiinsä sekä haluavat vaipua unten maille jokaisen ateriansa jälkeen. Rasvarallin ja väsymyksen sijasta saat nauttia aidon ruuan antamasta voimasta. Vaikka yksi päivän kolmesta ateriasta olisikin pienellä proteiinilisällä ja rasvalorauksella ryyditetty smoothie, huomaat pian jaksavasi harrastaa enemmän ja vaikkapa nauttia sosiaalisesta elämästäkin enemmän.

Jos riittävä kasvisten saanti stressaa, voit tukea elimistösi ravinteitten saantia oikein valituin luonnollisin ravintolisin. Voit helpottaa stressistä, liiallisesta sokerista ja rasvahappojen puutteesta kärsineitten verisuontesi tilaa lisäämällä niiden elastisuutta laadukkaalla laajakirjoisella omegavalmisteella. Voit tehdä niitä ihania asioita, jotka saavat elimistösi tuottamaan mielihyvähormoni oksitosiinia, joka laskee ikävän stressihormoni kortisolin tasoja ollen sen vastavaikuttaja. Siis niitä hyvää oloa lisääviä ihania asioita nyt -ei sitku… Kun elastisuus solukalvoilla lisääntyy, pääsevät happi ja ravinteet ohuimmista ohuimpiinkin hiusverisuoniin ja saadaan myös väsymystä ja kipuja aiheuttavat hapot paluumatkalla kudoksista ulos – se muuten kummasti keventää oloa niin korvien välistä kuin kintuistakin.

Vitamiinit kunniaan

Saat myös ihan ehdottomasti nauttia auringon lisäksi myös purkista D3 vitamiinia, joka vaikuttaa päästä varpaisiin jok’ikisessä solussa. Vastaani ei ole tullut vielä ainuttakaan ihmistä, jolla sen saanti olisi ollut liiallinen, mutta aivan liian monta, jotka sen puutteen takia kärsivät ihon, mielen ja vastustuskyvyn ongelmista -vain mainitakseni muutaman niistä sadoista asioista, joihin D-vitamiinitasoilla on merkitystä. Kesäkuntoosi vaikuttaa ihan varmasti myös se, missä kunnossa luusi ovat. D-vitamiinin puutteesta kärsivän luusolut eivät osaa ottaa vastaan luita vahvistavaa kalsiumia hyvin, vaan vitamiinipuutoksesta johtuen voi luuntiheys heikentyä nuorellakin ihmisillä. Vahvoilla luilla ja virkeällä mielellä taasen on hauskempaa viilettää kesän vauhdikkaissa riennoissa.

Jos jaksaminen on ollut ongelma, niin kannattaa lisävirran tarve hoitaa fiksusti, sillä liiallinen kahvin kittaaminen ei ole kovin terveellistä ja sitäkin enemmän tuhoaa terveyttä, jos yrittää korjata energian tarvetta kaupan energiajuomilla. Se on kuin yrittäisi hölmöläistarinoiden tapaan jatkaa mattoa leikkaamalla sen toisesta päästä pätkän ommellen sen sitten toiseen päähän -pikkuhiljaa matto hapertuu kestämättömään kuntoon, kun sen päästä päähän kulkevat loimet on katkaistu liian monta kertaa. Ethän halua tätä terveydellesi?

Olen saanut nähdä mahtavia tuloksia energian lisääntymisestä, kun on käytetty innovatiivisesti marjoja ja yrttejä yhdistäviä luonnollisia ravinteita, joita nykyään saa myös helposti nautittavina tiivisteinä. Jos haluat kokeilla luonnollista marjaista energiajuomaa, kysäise vaikka Aurinkorannikon Arctic -teamin suunnasta, jossa tiedetään, mistä hyvää flowta itsensä hoitamiseen on helpoiten saatavissa. Marjajuoma, josta puskissa supatellaan ja josta on tullut suoranainen terveyshitti, ei nimittäin pelkästään lisää jaksamista, vaan antaa antioksidanttisuojaa soluille päivittäisiä haasteita vastaan. Kesäkuntoa ajatellen paljastan, että kun solujen energialaitokset saavat vauhtia itseensä, alkaa myös rasva palamaan tehokkaammin. Eritoten terveydelle haitallisin sisäelinrasva saa kyytiä, mutta edellä mainittuihin ruokavaliovinkkeihin yhdistettynä saattaa myös joutua vaateostoksille, kun kesäkunnon kohotessa voivat housut alkaa pyöriä jaloissa…

Kesäkunto tuleekin ymmärtää vyötärönympärysmittaa laajemmassa merkityksessä. Ihmisen ei tule laihduttaa tullakseen terveeksi, vaan kun ravinnepuutteet ja ruokavaliovirheet korjataan, pyrkii elimistö kohti terveyttä ja usein myös painokin normalisoituu sen myötä. Asenne vaikuttaa mieleen, mutta myös takaamalla ravinteet, voi mieli hyvin ja on myös helpompaa löytää asenne itsensä hoitamiseen sekä muuhunkin elämään. Jokaisella on oikeus voida hyvin ja nauttia kesästä ja kun haluat täsmäneuvot, joilla parantaa kesäkuntoa, kannattaa varata aika ammattilaiselle. Tänä keväänä on muutama viikko aikaa vielä hakeutua ravintoterapeutille Fuengirolassa. Ravitsemustilanteen kartoitus ja ammattilaisen neuvot tekevät itsensä hoitamisesta helpompaa -ja kesästä nautittavampaa.

Kevätiloa ja kesäkuntoa kaikille!

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Hanna Huttunen
Kirjoittaja on diplomiravintoterapeutti, tietokirjailija 
Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, minkä puolueen ehdokasta äänestäisit?

View Results

Loading ... Loading ...