Lukuaika: Tomi Weurlander – automies kiireestä kantapäähän

Tomi Weurlander – automies kiireestä kantapäähän

 

Kevät 2020 oli Tomi Weurlanderille ja hänen perheelleen muutoksen aikaa. Samoina päivinä kun lukuisat Aurinkorannikon suomalaiset, samoin kuin monet muutkin ihmiset ympäri maailmaa, suuntasivat kiireellä kohti isänmaata pandemian jaloista, Weurlanderit tekivät matkaa kohti uutta kotiaan Espanjassa.

– Vuotta aiemmin, 2019 olimme tehneet päätöksen Espanjaan muutosta ja maalis-huhtikuun taitteessa 2020 tulimme, Tomi Weurlander kertoo.

Muutto osui pahimpaan lockdownin aikaan, eikä silloin kaikki tietenkään toimi ihan sulavimmalla tavalla. Tämän saivat kokea myös Weurlanderit.

- Mainos -

– Tavaramme lähtivät rekan kyydillä jo viikkoa aikaisemmin, mutta kun me lähdimme ajamaan perässä, tuntui kuin kaikki menisi kiinni heti takanamme.

– Suomesta menimme viimeisellä laivalla Eestiin, sen jälkeen loppui laivaliikenne. Yhtäkkiä Puola olikin jo mennyt kiinni, joten Baltian läpi ei enää voinutkaan lähteä ajamaan. Löysimme viimeisen laivan, joka haki Tallinnasta rekkoja Saksaan, ja sen kyydillä pääsimme Saksaan, Weurlander kertaa.

Euroopan ylity autolla sujui melko vaivattomasti, kunnes tultiin Ranskan ja Espanjan rajalle. Siellä Weurlanderin perhe käännytettiin takaisin Suomeen, mutta lopulta sitkeys palkittiin.

– Poliisi käännytti meidät rajalta takaisin Suomeen. Emme kuitenkaan luovuttaneet. Nukuimme yön Ranskan puolella ja seuraavana aamuna yritimme toisesta kohtaa rajan yli. Siellä oli vastassa sama poliisi, joka tietysti heti tunnisti meidät, liputti meidät sivuun ja passitti takaisin. Siitä painelimme kaasu pohjassa ensimmäiselle ylityspaikalle, ja sillä kertaa onni oli myötä ja pääsimme läpi.

Takaisin auton alle

Maisemanvaihdoksen yhteydessä Tomi Weurlanderilla oli suunnitelmissa myös ammatin vaihto.

– Olen ollut autoalalla koko ikäni. Pyöritin Suomessa omaa autokorjaamoa 25 vuotta ja tarkoitus oli jäädä ikään kuin eläkkeelle autonkorjauksista. Minun piti alkaa ajamaan tilausajoja ja lentokenttäkuljetuksia turisteille, mutta pandemia muutti tietysti kaiken, kun turistit loppuivat tyystin.

Weurlander ei kuitenkaan jäänyt kahta kättä heiluttelemaan, vaan palasi tutun ja hyväksi havaitun leipälajin pariin: mies perusti autokorjaamon Málagaan. Espanjalainen byrokratia höystettynä pandemian aiheuttamilla lisäkiemuroilla saattaa kuulostaa pelottavalta yhdistelmältä uuden yrityksen käynnistämisessä, mutta Tomi Weurlanderin mukaan homma sujui melko mutkatta.

- Mainos -

– Kun liikkuminen alkoi viime kesää kohti hieman vapautumaan, menin heti paikalliseen gestoriaan ja perustin firman. He ottivat siitä eteenpäin asiat hoitoonsa ja lopulta kaikki sujui suhteellisen helposti.

Ralli miehen tiellä pitää

Kun Tomi Weurlander kertoo olleensa autoalalla koko ikänsä, ei kyse ole pelkästään autojen korjaamisesta. Hän on ehtinyt ajamaan myös rallia reilut kolmekymmentä vuotta.

– Kaikkiaan plakkarissa on noin 300 ajettua rallia, Weurlander ynnää.

– Ensimmäisen ralliautoni ostin itse asiassa jo 17-vuotiaana, kun ei ajokorttiakaan vielä ollut. Auto oli Sunbeam Avenger ja ostin sen salaa jopa vanhemmiltani. Vain siskoni tiesi asiasta. Ensimmäisen rallini ajoin vuonna 1988, heti täytettyäni 18 vuotta. Ajokortti minulla oli ollut viikon.

Ralliuransa aikana Tomi Weurlander on ajanut niin MM-, EM-, kuin SM-tasollakin ja lisäksi monissa muissa kisoissa niin Suomessa kuin Baltiassakin. Aktiivisimmat rallivuodet osuivat vuosille 2004-2015.

Espanjaan muuton yhteydessä rallihommien oli tarkoitus jäädä taakse, mutta toisin kävi.

– Myös ennen muuttoa autoni pois, ettei sitä tarvitse raahata tänne. Loppukesästä sain sitten kaveriltani vinkin, että yksi aiempi ralliautoni oli myynnissä, ja niin siinä kävi, että yhtäkkiä olinkin ostanut sen, ja auto tuotiin tänne Espanjaan, Weurlander kertaa.

- Mainos -

Kyseisellä Mitsubishillä Weurlander ehti osallistua kahteen kilpailuun Andalusian A-ryhmän soramestaruussarjassa, kunnes eräs espanjalaiskuski ilmoitti haluavansa ostaa sen ja pisti rahat pöytään. Rallitouhu ei kuitenkaan poistunut Weurlanderin elämästä.

– Seuraavaksi otan työn alle Renault Clio RS:n. Auto on vielä Englannissa, mutta kunhan se saadaan tänne espanjaan, puran se täysin ja rakennan siitä täkäläisille hiekkateille sopivan. Tarkoitus on päästä kisaamaan sillä vielä tämän vuoden puolella.

– Voi olla että tulee tiukka kesä, Weurlander tuumaa.

Kuka?

  • Tomi Weurlander
  • 51 vuotta
  • Kotoisin Vihdistä
  • Uusioperheessä kolme aikuista lasta ja nelivuotias iltatähti
  • Asuu Alhaurin de la Torressa
  • Muutti Aurinkorannikolle reilu vuosi sitten
  • Pitää Málagassa autokorjaamoa

Janne Leipijärvi

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Sää
Mainos
Viikon kysymys

Mikä on paras kesälomakuukausi?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...