Itsensä hoitamisen haasteet ja niiden selätys

Aurinkorannikolla elää paljon terveydestä ja ravinnosta kiinnostuneita ihmisiä – moni on muuttanut tänne juuri terveyden takia. Usea kuitenkin taistelee sen kanssa, kuinka saada elämäntapamuutokset alkuun. On luvattu itselle hyvinvointia, mutta jokin alitajuinen tekijä estää toteuttamasta niitä asioita, mitkä olisivat tärkeitä muutoksen kannalta.

Jos arvottaa itsen hoitamisen tärkeäksi, mutta se ei näy käytännössä, laistaa itsensä. Arvoja tukevien tekojen tielle asettuvia esteitä ovat mm. sulautuminen omiin ajatuksiin, liian vaativat tavoitteet, välttely ja omista arvoista etääntyminen. Moni aloittaa ”huomisesta uuden elämän”, mutta huomaa pian, ettei ole tehnyt asialle taaskaan mitään. Toteutus siirtyy tulevaisuuteen parempaan hetkeen, ajan kuluessa aletaan vähätellä asiaa ja muu peittää sen alleen. Jos kuulostaa tutulta, mietitään hetki mistä on kyse.

Tunteet tai uskomukset itsestä eivät ole aina totta, vaan elämän myötä ympäriltä omaksuttua uskomusjärjestelmää, jota kuuntelemme arjessa. Se kehittää niitä kielteisiä ajatuksia, jotka aiheuttavat alisuoriutumisia ja ovat esimerkiksi ruokavaliomuutosten epäonnistumisien perimmäisiä syitä. Ajatuksiin samaistumisen sijaan voit vahvistaa omaa uskomusjärjestelmää myönteisemmäksi; Kirjoita itseäsi rajoittavat uskomukset ylös ja toiselle paperille, miten paljon on erilaisia taitoja, joita olet elämässäsi oppinut. Huomaa, miten itseen liittyvät negatiiviset uskomukset itsestä eivät pidäkään paikkaansa. Uskomuksista huolimatta osaat paljon asioita ja olet kokenut onnistumisia. Lukutaito, itsestä huolehtiminen, kotiaskareet, uusi kieli, ammatti, harrastetaitoja jne.

Moni vaatii itseltään liikaa. Kuvitellaan, että kun nyt aloitan ruokavaliomuutokset, otan kerralla kaiken haltuun, viikon päästä olen pirteä kuin peipponen -kuin yrittäisi loikata suoraan alimmaiselta portaalta ylimmälle. Kun rysähtää naamalleen keskelle portaita, uskotellaan itselle, ettei tästä mitään tule. Kun laiminlyöntejä on tapahtunut pitkään ja vaivat kertyneet vuosien aikana, on viisaampaa jakaa muutokset pieniin askelmiin, tuntea iloa jokaisesta pienestä välitavoitteesta ja kuin huomaamatta tulevat isommatkin tavoitteet saavutettua. Ravintoterapeutti pyrkiikin jakamaan asiakkaan ravitsemushaasteet pienemmiksi välitavoitteiksi.

Kun tavoitteena on olla elämästä nauttiva kivuton, pirteä pikkulintu, voi yksi välitavoite olla sokereitten karsiminen ruokavaliosta, toinen lisätä kasviksia, opetella valmistamaan smootheja… Keskittyä edessä oleviin tavoitteisiin, miettimättä tulevia. Jos ensimmäistenkin ruokavaliotavoitteiden saavuttaminen tuntuu ylivoimaiselta, voi olla viisasta aloittaa asiantuntijan ohjauksella ravinnekuuri, jolla tuetaan hapen ja ravinteiden kulkua verisuonistossa, vilkastutetaan aineenvaihduntaa ja energiantuotantoa ja varmistetaan riittävät ravinteet. Kun aliravittu elimistö saa solutasolle tarvitsemiaan aineita ja olo virkistyy, eivät ruokavaliomuutoksetkaan enää tunnu ylivoimaiselta.


Tiedät ehkä, mitä tulisi tehdä juuri nyt hyvinvoinnin takia, mutta se tuntuu vaikealta, etkä tee mitään tarpeellista muutoksen eteen. Kaikessa, mitä muuta teet sen sijaan, että keskittyisit siihen, mitä tiedät eniten tarvitsevasi, on kuitenkin pohjimmiltaan kyse siitä, ettei halua kohdata epämiellyttäviä tunteita, kuten pelkoa tai huonommuuden tunteita. Muista, etteivät epämiellyttävät tunteet saa estää sinua kulkemasta kohti hyvinvointia. Olet ennenkin tehnyt asioita, joita et ole kokenut alkuun kovin miellyttäviksi: uinut kylmässä vedessä, pitänyt ujona esitelmän luokan edessä, kävellyt uutena työntekijänä sisään työpaikalle. Olet selvinnyt niistä, oppinut paljon ja voit jopa nauttiakin niistä.

Kysyttäessä ihmisille merkityksellisiä asioita, mainitaan usein ensimmäisinä terveys, perhe, lapset, vapaus. Seuratessa tarkemmin voi silti näyttää, että ihminen on unohtanut, että mikä hänelle on merkityksellistä. Näkyy pitkiä työpäiviä perheen kustannuksella, ruokavaliosta ja liikunnasta tinkimistä terveyden kustannuksella, ylitöitä, vaikka vapaus olisi mainittu tärkeänä arvona… Unohtuiko, mikä meille on tärkeää vai painetaanko se sivuun, kun ulkoiset paineet estävät elämään arvojen mukaisesti? Kannattaa listata itselleen merkitykselliset asiat ja miettiä, edistääkö nykyinen elämä näiden arvojen toteutumista.

Toimiminen päivästä toiseen omien arvojen vastaisesti aiheuttaa sisäistä ristiriitaa ja sitä kautta stressiä elimistössä. Pahimmillaan se vie ihmisen kroonisen uupumuksen tilaan ja johtaa elämänhalun häviämiseen sen ohessa, että terveys muutoinkin kärsii. Kun tietää tämän, eikö pyrkisi määrittelemään arvonsa ja miettimän, mitä oikeasti haluaa. Kun toiminta ja tavoitteet ovat sopusoinnussa arvojen kanssa, voi elää mielekästä elämää tässä ja nyt. Kun tietää tavoitteet ja mihin omat elämänarvot nojaavat, jaksaa paljon paremmin, kuin jos näitä asioita ei ole itselle määritellyt.

Jos terveys ja hyvä elämä ovat tärkeitä, tehdään valinnat näiden arvojen mukaisesti. Jos lapset ovat tärkeitä, on heidän etunsa, että vanhempi voi hyvin. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, jota tulee lähestyä kokonaisvaltaisesti. Jos hoidetaan vain mieltä, voivat fyysiset vaikuttajat jäädä huomiotta. Esimerkiksi suoliston häiriintyneen bakteerikannan aiheuttamat sisäsyntyiset myrkyt voivat aiheuttaa kipua, uupumusta ja ahdistusta riippumatta vuosikausien keskusteluterapiasta. Vastaavasti vaikka suolistoa olisi hoidettu, ruokavalio hyvä ja kaikki tehty fyysisen terveyden eteen, voi jumiutunut ajatusmalli tai selvittämätön trauma aiheuttaa elimistölle stressikuormaa, joka estää lopullisen toipumisen.

Kun olet asettanut hyvinvoinnin tavoitteeksesi, saat halutessasi askel kerrallaan voimia ja apua tarpeen mukaan. Sisäiset voimavarat kasvavat päivä kerrallaan ja pääset pois vanhoista uskomuksistasi. Opit, osaat ja onnistut. Ravintoterapeuttina kuljen mielelläsi rinnallasi sekä autan määrittämään ruokavalio- ja ravinnemuutosten tarpeita.

Hanna Huttunen

Dipl.ravintoterapeutti, tietokirjailija 

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, minkä puolueen ehdokasta äänestäisit?

View Results

Loading ... Loading ...